Longboard, surf ja snowscoot forum by www.offshore.fi

Tänään on Pe Tammi 18, 2019 11:05 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 243 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: lautojen rakentelu
ViestiLähetetty: To Maalis 08, 2012 1:28 am 
Poissa

hyvaa lappaa puolin ja toisin, takapiha rakentelussa on kuitenki roinan saatavuus yks tarkee osatekija enka usko et kukaan asuu hartsitehtaan kulmilla joten hiilijalanjalkea loytyy tavarasta ku tavarasta ennen ku edes ruvetaan miettimaan sekotussuhteita. mulle on helpompaa rakentaa polylauta koska kaikki materiaali on saatavissa tosta viiden kilsan paasta, tai saahan noista mestoista materiaalit epoksilautaan ihan samalla lailla, mut stringerillisen polyblankin sheippaaminen on vaan mukavampaa ku se ei notku suuntaan eika toiseen hoylaa puskiessa. toisaalta huvittais ottaa projektiks joku stringeriton hull tyyppinen stubbie kolmella evalla ja laminoida se volanilla/epoksilla niin et laudan flexi olis katossa. mut sit taas omalla kohdalla on kolissu sen verran toi hartsien pigmentointi et poly on vaan se juttu ku nopee purkkiaika takaa paremman varierottelun eika mul oo oikee edes hajuu voiks epoksin kanssa pelata jollain kobaltilla vai ei. pitaa ehka perehtyy tohon paremmalla ajalla. ku kesa koittaa ni laminoinnit paasee vaantamaan ulkoselle ja silloin ei myrkyt niin pahasti kay terveyden paalle. toi myrkkyjen letka on kuitenki pitka eika joku avonainen asetoni ampari oo varmaan yhtaan sen terveellisempi juttu ku mikaan muukaan tossa prosessissa kaytettava aineosa.

jos puhtaasti kattoo lopputulosta ni aika vaikee loytaa epoksilautoja mitka parjais viimeistelyssa poly laudoille, jotenki polylankut yleensa nayttaa sille mille lainelautojen kuuluu nayttaa ja epoksilaudoissa on aina jotain omituista puuviilua tai hiilikuitua tai jotain muuta puristia ahdistavaa. kayttoika voi jolleki merkata paljon, mut ite oon ollu jo kauan sita mielta et laudat kestaa minka ne kestaa ja ku niista aika jattaa ni ne paatyy takapihan nurkkaan viettamaan elakepaivia. kaikki menee katki noin vaan oli materiaali mita tahansa jos pahasti osuu. polylaudala voi huoletta surffata vaikka siina olis isompikin reika mut epoksilaudat on ytimesta riippuen vahan eri juttu. paikallinen surffiklubi tekee 2 reissua vuodessa marokkoon/mauritaniaan ja vie mielellaan kaikki kaytosta poistetut lankut paikallisten kakaroiden treenivehkeiks mika on mun mielesta kierratysta parhaasta paasta.

tos on kuva ku mun naapurin jatka otti projektiks tsekata miten minimivehkeilla laudan voi rakentaa. pukeista ei oo tietookaan, tuoli ja tikapuut hoiti homman. mesta on frendin autotalli ja paikat siivottiin valittomasti sotkemisen jaljilta.

Kuva

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 08, 2012 9:29 am 
Poissa

9 jalkaa kirjoitti:
Kuva

Upea kuva, tekemisen meininkiä!

K.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 08, 2012 10:52 am 
Poissa

Visa; hehheh, joutunut priorisoimaan ja homma seissyt, mut ei tässä mikään kiire ole. Vielä... Nättejä eviä muuten ja muutenkin tuntus olevan hyvä meininki.
Jos suomessa haluasi sheipata polylautoja, niin pitäs melkein ytimet tilata muualta ja sitten pitäis olla tila jossa haju ei haittaa. Se on yksi syy miksi oon tehnyt epoksista. Toinen syy on kestävyys ja siihen liityen se, että tykkään kun on erilaisia lautoja mistä valita. Eli jos on viis-kuus erilaista lautaa mitä käyttää, niin aika kalliiksi tulee tilailla quiver ulkomailta ja jonkin verran vituttaa jos ne ei kestä. Polydekit voi näyttää siistemmiltä kuin epoksidekit (epoksi on hankala aine, ainakin mulle), mut jos kansi on kymmenen käyttökerran jälkeen pakanamaan kartan näköinen, niin mitä iloo siitä on miltä ostettaessa näytti. Jos olis pörssi kunnossa niin se ei varmaan vituttais, mut itelle jokainen ostettu lauta on kuitenkin satsaus, johon menee kolmasosa kuukauden palkasta (eli kaikki ylimääräinen). Jotenkin tulee vaan seurattua sitä laudan montulle menemistä eri tavalla ja arvostais jos ne vähän paremmin kestäis, kun ne kuitenkin maksaa aika paljon.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 09, 2012 10:48 am 
Poissa

Tää on ihan törkeen hyvä ketju. Hatunnosto kaikille. Alkaa tehdä itsekin mieli aloittaa rakennusprojekti.

Älkää nyt ampuko tyhmän kysymyksen kysyjää, mutta olisiko suositella jotain saittia/kirjaa/tietolähdettä rakentajalle, joka aloittaa aivan alusta? En tiedä näiden tekemisestä siis yhtään mitään, mä olen koko "urani" keskittynyt vain laudan päällä, en sen vieressä, seisomiseen. Materiaaliksi varmaankin helpoin mahdollinen, mikä se sitten onkaan. Esim. balsa vaikuttaa niin hardcore-touhulta, että mieluummin menisin helpomman kautta.

Joten jos voitte auttaa toopen matkansa alulle, olen kiitollinen. Lupaan pistää perunoista kuvia sitten.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Maalis 11, 2012 10:09 pm 
Poissa

Tietääkö kukaan miten laudasta sais mahd. helposti laskettua voluumin? Kiinnostais laskea noin suunnilleen, että paljonko vanhoissa laudoissa on volaa ja ottaa sitten uutta hankkiessa sekin seikka huomioon. Onko esim. mitään muuta ohjelmaa kuin CAD , johon mittoja ja outlinen yms. syöttämällä voluumia sais selville?

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Maalis 11, 2012 10:43 pm 
Poissa

Jos tarkat mitat on selvillä, niin speksit vain akushaperiin ja replikaa vääntämään. Ei ehkä paras ohjelma käyttää, mutta sillä on tähän asti tullu laudat piirrettyä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Maalis 12, 2012 2:10 am 
Poissa

Toi voluumi homma on kyl mielenkiintonen. Se miten se vaikutta kokonaisuutena on meikälle ainakin semi mysteeri. Kyl mä tajuun miten se siis noin paperilla toimii se asia mut siinä melomisen_plaanauksen_ja lopullisen bailauksen välillä se volumen aiheuttama float tietyllä tavalla menettää merkityksensä ja dekin plaanaus ominaisuudet iskee kehiin... tai jotain. Onks tää ihan huuhaata vai onks teil kuin selkee kuva täst asiasta, ja tarkemmin viel et miten sitä vois hyödyntää rakenteluvaiheessa. Cheers dogs.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Maalis 12, 2012 11:16 pm 
Poissa

jotenki tuntuu et mulle toi volyymi ei sano yhtaan mitaan, mut mitat on tullu vuosien varrella tutuiks ja jos ne on kohdallaan ni varmaan se volyymikin sitten on. plaanaamisesta voi sen verran sanoa et yleensa laski plaanaa nopeemmin, taitaa olla suht puhdasta, yksinkertaista fysiikkaa tollanen. ohentaminen/kaventaminen ei yleensa paranna kenenkaan normaalitallaajan harrastamista, vaan painvastoin.

mita parempi surffaaja, sen pienemmalla litramitalla voidaan olla liikkeella. jos oot ikina melonu pro jatkan kanssa samaan aikaan ulos ni tiedat mita ero voi olla. siks ne voi surffata olemattoilla laudoilla. kadet ne vaan kay eri tahtiin ja aallot lahtee olemattomista.

mulle toi kesto on suht toisarvonen juttu koska harvemmin kaytossa on vaan yks lauta kerrallaan, useemmin noita on joku kolme kierrossa ettei oo joka paiva samanlainen. jo tolla takaa sen etta lauta kestaa pidempaan. laudat kestaa minka ne kestaa ja sit ne hajoo, joka lauta katkee tosta vaan ku hyvin osuu oli pintaan vedetty ihan mita vaan. jos kansi menee herkasti montuille ni ehka lauta oli liian tuore, laminaati turhan ohut tai hiomakone on uponnut turhan syvaan. monttuja tulee aina eika nihin kannata tuijottaa, tottakai se tokkii ku ekalla surffilla kannessa on nyrkinkokonen monttu muistuttamassa pannuista mut kayttotavaraa minka ei oo tarkotus kestaa ikuisesti. poly-epoksi riitely on nuijaa, parempi tehda siita mika itselle parhaiten sopiin kaikinpuolin. ma oon tehny 1 epoksilaudan enka toista enaa tee, aineet ei vaan yksinkertasesti sovi muualle ku oikeeseen ymparistoon eika mulla sellasta ihan heti loydy.

omalla surffaaminen on hyva trippi, mut pron tekemalla laudalla surffaaminen ei sille yleensa kalpene. jostain syysta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Maalis 13, 2012 11:27 pm 
Poissa

volyymista sen verran että omista laudoista ei mitään hajua mitkä litramäärät, tärkeämpää on missä sitä volyymiä on ja juuri tuo paksuus. Sellaisista laudoista en tykkää yhtään missä volyymia on laudan keskelläsiten et dekin päälipuoli on kupera. Mun mielestä päällipuoli dekistä pitää olla ehdottomasti lähes tasainen muuten tulee tunne et on pallo jalan alla.

http://laudalle.wordpress.com/

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Maalis 14, 2012 2:30 am 
Poissa

tolla voi just vaikuttaa niin paljon tohon tilavuuten miten kansi on vaannetty ja kuinka laskit kantit laudassa on. mun laudat on kanssa suht tuhteja kanteilta, tai niin et kansi on melkeen flatti ja reilit putoo suht myohaan. ei kuitenkaan mitaan mega boxi reileja, mut niin et niista saa hyvin kiinni ku pitaa sukeltaa. ennemminki niin et kantit antaa anteeks ku niin et ne on -70 luvun downrailit mitka menee kantille hyvin ja viela paremmin pysyy siella.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Maalis 14, 2012 11:55 pm 
Poissa

Visa: en pitäs sun ajatusta huuhaana, päinvastoin. Tuolla simmonstopikissa aihetta jo sivuttiin. Uskoisin, että juuri outlinen ja rokkerin kompinaatio on plaanausominaisuuksissa se merkittävin seikka. Volyymi tuo melomiseen ja sitä kautta aaltojen napsimiseen apua, mutta kyse on kai siitä, kuinka paljon sitä apua haluaa. Nähdäkseni aaltojen kasvaessa volyymin merkitys pienenee itse surffaamisessa.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2012 2:49 am 
Poissa

ok, aika paljon on kuitenki eroa mita siina aallossa tekee ku kerran on paasty ylos. etujalan paalla suoraan jyraaminen ei kasvata vauhtia laheskaan siihen tahtiin ku laudan kantin ja peran aktiivinen kaytto, niin etta kaannoksista tullaan lujempaa ulos ku niihin ajettiin sisaan. litrat jeesaa jos kantti ei oo hallussa koska mita vahemman laudasta loytyy tilavuutta sita enemman lautaa pitaa kaskea koska muuten vauhti loppuu ku seinaan. jos haluu vakisin ohuen nakkarin ni siita vaan. raju rokkeri ei kulje pohjallaan yhtaan mihinkaan, se huutaa painetta kantille. litrojen pudottamisella wavecount putoaa kanssa hyvin herkasti mut kaikki on kuitenki omasta itsesta kiinni miten haluaa surffinsa viettaa. jos taidot riittaa ni aaltoja saa vaikka sarviksen pulkalla, mut jos surffit menee suurimmaks osaks alamakeen ajellessa niin pikku lisa tilavuus ei varmaan kauheesti haittaa. hyvassa aallossa on siisti surffata hyvalla shortilla koska se tuntuu partaveitselta, mut sit taas samalla shortilla on ankeeta surffata ne loput paivat milloin keli on skeidaa tms. ma surffasin muutama vuos sitte frendin 12v muksun 5'0" laudalla shipwrecksia eika ollu mitaan hataa hoitaa aaltoja koska ne oli helppoa ja taydellista indoa mis ei tartte oikeestaan edes meloa, riitti ku nousi ylos.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2012 10:12 am 
Poissa

drzilton kirjoitti:
volyymista sen verran että omista laudoista ei mitään hajua mitkä litramäärät, tärkeämpää on missä sitä volyymiä on ja juuri tuo paksuus. Sellaisista laudoista en tykkää yhtään missä volyymia on laudan keskelläsiten et dekin päälipuoli on kupera. Mun mielestä päällipuoli dekistä pitää olla ehdottomasti lähes tasainen muuten tulee tunne et on pallo jalan alla.

täysin samaa mieltä tästä, kokeilin kaverin pallofisua viime reissulla ja olin ihan että eihän tällä osaa vetää. joo joo, harjoitteluahan se ja kova jätkä vetää millä vaan, mutta on myös sellainen asia kuin henk. koht. preferenssit, ja kupera dekinpäällys ei kuulu allekirjoittaneella niihin.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2012 3:10 pm 
Poissa

Sä voit mitata sen volan olemassa olevista laudoista tarkimmin upottamalla sen painojen avulla johonkin semikokoiseen altaaseen, jonka teet vaikka filmivanerista, ja laskemalla veden pinnan nousun avulla volan. Mä kyllä luulen, ettei siitä ole mitään hyötyä.

Volaa kompensoi laudan paino, ja samanmallinen kevyt lauta kelluttaa enemmän kuin painava. Tää on oleellista esim vanhemmissa epoksidekeissä, etenkin kiinalaisissa, kun polydekki mallinnettiin suoraan ja siitä tehtiin epoksilauta. Poly on painavampi, ja tällöin kelluttavuus muuttuu. Tällä on merkitystä plaanaukseen ja erityisesti ryppysissä vesissä, koska jos lauta kelluttaa sheippiin nähden liikaa, niin se ei plaanaa ja ohjaudu kunnolla vaan tuntuu meloessa siltä kuin makaisit rantapallon päällä.

Muutenkin epoksin erilaisten ominaisuuksien vuoksi laudan mallia ja valmistustekniikkaa täytyy muuttaa, että päädyttäisiin samankaltaisiin ominaisuuksiin kuin polylaudoissa. Tällaisia muutoksia on esimerkiksi balsa- tai hiilarireilien käyttö stringerin asemasta, stringerittömyys, eri paksuiset kankaat ja vaikka laudan erilainen kokonaispaksuus tai kansiprofiili (Tällä pohjan ja kannen muodostamalla "kotelolla" on huomattavasti merkitystä laudan jäykkyyteen.) Tää on muuten varmaan ihan yhtä iso syy, miksi teollisuus ei siirry epoksiin, kun mallia tarvii muuttaa työtapojen lisäksi.

No, vedetään yhteen. Jos teet minisimmonsin epoksilla polyesteriesikuvan mukaan, siitä tulee liian kelluttava, ja jos lisäät kankaita ja hartsia kompensoidaksesi painoa, siitä tulee liian jäykkä. Henkilökohtaisesti mä pidän liian kelluttavaa lautaa paljon hankalampana kuin liian painavaa, suosin kuitenkin epoksia ja valitsen sheipit sen mukaan, esim vähän sirommiksi. - Tai valitsisin, jos olisin ostamassa uusia, koska mun epoksicruzini on ollut ja tulee vielä pitkään olemaan ihan hyvässä hapessa.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2012 3:40 pm 
Poissa

ma oon sita mielta et mun surffaaminen ei heilahda mihinkaan suuntaan oli kansi kupera tai ei. aika kapee pitaa laudan olla etta kannesta tulee liian kaareva. kantin paksuus ja muoto sanoo heti aika paljon laudan luonteesta, se myos vaikuttaa kannen muotoon. paljon enemman vaikuttaa laudan mitat ittessaan ja vaikka tilavuus olis hyvin onnistuttu piilottamaan flattiin kanteen ja boxi reileihin ni jos maaratyt mitat ei tayty ni en oikeestaan ees viitti meloa ulos. niin paljon noita on tullu kainalossa pidettya et muutamassa sekunnissa osaa sanoa onks lauta liian pieni vai ei ku sen ottaa kateen ja varsinki ku sen tuntee milta leveys ja paksuus tuntuu lautaa kantaessa. mua ei oikeesti kiinnosta enaa rapistella jollain perusshortilla mika on kusiset 18 1/2 kapee ja 2 1/4 ohut mun reilulla 85 kilolla, siina ei oo oikeestaan mitaan siistia ja jos joku klaaraa ohuemmalla ni hyva sille, mun laudat on ollu 2 5/8 ja enemman viimeset 8v eika se oo kauheesti takapakkia aiheuttanu. ma surffaan suurimmaks osaks kliineja aaltoja koska niita on suht usein tarjolla, tuulipaska ei kiinnosta ku aarimmaisessa hadassa, mut silti ma surffaan paremmin paksummalla laudalla ku ohuemmalla sellasella. ihan sama miten taydellisia aallot on. mul on pelkkia polakka lautoja nurkissa enka epoksia hommaa ennenku on pakko. ja se on vaan ihan just siks.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2012 3:57 pm 
Poissa

mika on pallofisu? ei oo tollanen tullu viela vastaan vaik lainelautoja on tullu nahtya viimeset 25 vuotta.

jos kupera kansi tuntuu hankalalta ni puhdasveriseen dh singleen ei todellakaan tartte koskea koska kiikkeryys oikeesti loytyy sielta pohjasta.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2012 4:08 pm 
Poissa

tarttee kysya oikeelta, katu-uskottavalta sheippaajalta tosta epoksi/poly asiasta, vaikuttaako laminointi matsku sheippaajan tyohon vai ei. ma kyl uskon et se ei vaikuta patkaakaan, ja jos tilaat ihan minka tahansa olemassa olevan mallin ni lauta varmaan sheipataan samalla lailla ja samoihin mittoihin oli laminointi epoksi tai poly. ma kysyn tosta ens viikolla ku paasen himaan. euroglassin uus tehdas on absoluuttisesti maailman top 3 joukossa ku otetaan kaikki mahdollinen huomioon, epoksi lankut tehdaan lukkojen takana taysin omassa mikrokosmoksessa muusta, perinteisesta valmistuksesta erillaan ja sielta putoo toi nfo samantien ni ei tartte arpoa et onks noissa jotain eroa vai ei. iso syy miks epoksilaudat tulee kaikenlaisilla stringeri virityksilla, balsareileilla, hiilikuidulla, puuviiluilla sun muilla on se etta valmiiden stringerillisten blankkien loytaminen ei aina onnistu ja siks sheippaajat on ajautunu etsimaan uusia vaihtoehtoja perinteisen pu lankun stringerin tilalle.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2012 6:12 pm 
Poissa

Jos se ei vaikuta, niin ne kaksi lautaa on ihan erilaiset. Eli jos poly on hyvä, niin epoksi melko todennäköisesti ei ainakaan samassa käytössä. Epoksin ja polyn määrä laminaatissa, niiden kimmomoduuli ja kovuus on ihan erilaiset. Ihan niinkuin merisuola ja pansuola, tai 95a ja 76a durot rullalaudan renkaissa. Materiaalin erilaisia ominaisuuksia on pakko kompensoida, jos halutaan samankaltainen lopputulos.

Rakennevariaatiot, kuten balsareilit tai compsandit ei myöskään voi johtua pelkästään blankkien saatavuudesta, koska perus stringeriblankkien tekeminen on paljon iisimpää kuin esim balsareilien jne.

Kyllä mä näkisin, että ainakin suurimpana syynä kaikkeen teollisuuden nihkeilyyn on ihan selkeästi vakiintuneista rakenteista ja työmenetelmistä kiinnipitämisen positiivinen vaikutus katteeseen, ja tietysti polyn heikompi kestävyys, joka vaikuttaa automatik myyntimääriin. Tai tietysti se paljon parjattu muutosvastarinta.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2012 8:37 pm 
Poissa

Laudan paino vaikuttaa aika vähän kelluttavuuteen silloin kun siinä päällä seisoo tai makaa joku ukko. Esim. 95kg+5kg polylauta=100kg, 95kg+3kg epoksilauta=98kg. Erotus 2%. Ei kelluvuutta voi ajatella niin, ettei kukaan ole laudan päällä. Silloin kelluttavuuden prosentuaalinen ero on hämäävän suuri eli tässä tapauksessa 40%, joka volyymin vähentämisen suhteen olisi jo aika härskiä. Kaks prosentti ei taas juuri ole mitään. Pienemmillä surffareilla prosentuaalinen ero tietysti hieman kasvaa. Esimerkin laudoilla 45 kg kaverin kelluttavuuden ero on 4%. Kannattaako ottaa huomioon sheipatessa? Jos, teet prolle lautaa niin joo, muuten ei. Toisin sanoen volyymi on ainoa joka ratkaisee kelluttavuuden suhteen merkittävästi. Ei paino.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2012 8:46 pm 
Poissa

9 jalkaa kirjoitti:
ma oon sita mielta et mun surffaaminen ei heilahda mihinkaan suuntaan oli kansi kupera tai ei.

Oon kyl ihan eri mieltä ja koennut myös ton asian ihan konkreettisesti surf ja skededekeillä. skedelaudassakin konkan pienetkin erot huomaa heti, oli ne minkäkokoiseja dekkejä tahansa vaikka hamboard ja niissä jalan alla ihan selkeät suosikit mut ne on toisen puolen juttuja. Jokatapauksessa ennustan, että tulevaisuudessa nimenomaan kehitetään tota dekin päällipuoltakin esim oon ihmetelly miksei oo konkkalautoja ja aattelin omasta vanhasta ruoskasta sellasen kokeilla.

Tuomas->Mullahan on yks sellainen sama sheippi ja eri painoiset, toinen kelluttaa toinen vähemmän. Eron huomaa :)

EDIT: voi tietty todennäköisesti olla et se kelluttava matsku ei enään kelluta. (tai siis niinhän se on tos epoksi/polyjutussa kun epoksissa ns noste suurempi)

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2012 9:16 pm 
Poissa

Niin siis se ytimen eli eps:n tai vastaavan noste. Noste on taas suorassa suhteessa tiheyteen joka taas painoon. Materiaalilla ei ole väliä, vaan painolla silloin kun puhutaan samankokoisista ja muotoisista kelluvista esineistä. Vettä kevyempi kelluu ja painavampi uppoaa. Samanpainoiset ja muotoiset kelluu saman verran oli sitten esineen sisällä ilmaa tai styroksia.

Ohut lauta ei välttämättä tarkoita sitä, etä sitä vauhtia pitää jatkuvasti vatkata. jos hydrodynaamiset ominaisuudet on kohdillaan niin laudan sheippi tuo sitä vauhtia. Totta kai volyymikin auttaa ja monille se on tyyliin ja/tai taitoon liittyvä kysymys. Volyymi tuo surffaukseen tietyn ulotovuuden eli käyttäjäystävällisyyden, mutta kysymys kuuluukin mikä on oikea määrä. Ja voiko sitä radikaalisti vähentää, jos sheippi on plaanausominaisuuksiltaa lähellä optimaalista.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2012 10:36 pm 
Poissa

joo. tarkoitin että epoksissa on enemmän ilmaa sisällä kuin polyssä, siihen kai sen kelluttavuus ja eristeenä eristävyys perustuukin. se mun dekki on hörppinyt joten sen kelluttavuus kun sisällä nestettä on huonontunut.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Maalis 15, 2012 10:59 pm 
Poissa

Jep. Ja tietenkin se paino vaikuttaa yleisesti tuntumaan ja käsiteltävyteen ja siinä parin kilon ero voi olla merkittävä suuntaan tai toiseen. Toiset tykkää kevyemmistä ja toiset raskaammista laudoista.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 16, 2012 3:54 am 
Poissa

ei oo viela tullu vastaan sellasta lautaa joka itsestaan kasvattais vauhtia. jokaista lautaa pitaa ajaa, tai ei tarvitse jos pelkka alamakeen trimmaaminen riittaa. tuulikelissa lautaa pitaa ajaa viela enemman. lonkkari on hyva esimerkki koska joka jatka saa sen plaanaamaan tosta vaan mut kaantamatta sita kantilla lauta kulkee just vaan sita vauhtia mita aalto tyontaa, tai ehka just vahan kovempaa niin et siivu kuolee aallon pohjalle tai et aallosta vaan valuu ulos. aika selvaa on et jos laudalla tekee toita kantin kanssa ja ajaa lautaa aallossa ylos alas niin samassa ajassa on menty reilusti pidempi matka ku suoraan trimmaamalla ja sen on pakko tarkottaa etta lauta kulkee kantilla kovempaa. jos onnistut vasaamaan ohuen laudan mika ei hyydy ku sen jattaa pohjalleen ni ehka kannattaa hakea sheippaajan hommia jostain oikeesta lafkasta koska kyseessa on aika iso asia. ma oon aika valmis lyomaan vetoa asiasta tuoko laudan shape pelkastaan vauhtia lisaa vai ei, koska jotenki tuntuu silta etta ikiliikkuja on viela keksimatta. simmonsin idea on proomun aikaisessa plaaniin nousussa, sen jalkeen keula on vedesta ylhaalla ja volyymi antaa alustan helppoon vauhdin leipomiseen. jos ma ohentaisin tuuman mun simmonsista niin et se olis 2" ohut ni uskon et elamys kuihtuis aika akkia varjoks entisesta. noi on kuitenkin pelkkia spekulaatiojuttuja just niin kauan ku niista on omakohtasta kokemusta, omalla kohdalla oon kokeillu ohutta ja oon kokeillu paksua lautaa niin et alla on ollu useempi sata surffia molemmilla versioilla ja paksumpi ottaa selkavoiton tosta vaan. ainoo missa oikeesti ohut lauta on ollu kohdallaan on jetin perasta ritsattaessa, mut silla ei oo tan asian kanssa mitaan tekemista. harskeihin imureihin jengi haluaa just paksuutta eika mitaan muuta, lauta voi olla perus 5'10" round pin mut 2 1/4 sijasta se on 2 1/2 tai 5/8 koska aallon kaari ei hyvaksy pidempaa lautaa mut litrat helpottaa melomaan imuri kiinni.

ma en pysty mitenkaan vertaamaan skededekkia surffilautaan, jotenki to skede on sen verran pienempi etta konkaavit sun muut on tungettu ahtaammalle ja siks ne myos tuntuu jalan alla ihan eri lailla. konkaavidekilla on surffilautoja tehty jo siita asti ku niita alettiin vaantamaan foamista. se on yks hyva tapa pudottaa litroja jos ei halua vaantaa kanteista turhan ohuita. sentin verran konkaavia kannen paalla stringerin kohdalla tuntuu oikeestaan pirun hyvalle ku jalka tukee siihen ja tuntuu et vahat ei oo ikina pitany nain hyvin.

paljon on puhetta lautojen flexista ja miten peran rokkeri taipuu ku sille laitetaan painetta.. jalleen kerran varmasti totta projatkien keskuudessa mut perusjuntti ei varmasti kauheesti lautaansa kaannoksissa taivuttele, oli se epoksia tai polya. pannaan peraan 4 boxia futureja ja katotaan uudestaan kuinka paljon se lauta taipuu surffatessa. ma oon ittestani taysin varma et flexiominaisuudet on mun kohdalla korkeempaa matikkaa eika ne edes koske mun surffaamista. epoksin murtolujuus on paljon polakkaa korkeampi ja se varmaan kestaa takkiin ottamista pidempaan, mut jos shape ei oo kohdallaan ni se on ihan sama onks lauta laminoitu bambulla, sakkikankaalla, hampulla ja oliks hartsina polya vai epoksia, koska lahtokohdat ei oo kunnossa.

maailma on taynna autotallisheippaajia valmiina vaantamaan sita seuraavaa hitti shapea, jokaiseela on omat mielipiteensa mika toimii ja mika ei. hyva nain, koska joku saattaa osua kultasuoneen ja keksia jotain mullistavaa. ongelma on ennemminkin se kuinka tuttuun ja turvalliseen tottuneet surffaajat ei mielellaan lahde sekoilemaan releidensa kanssa vaan pitaytyy siina mika on hyvaksi koettu.

heitetaan tahan toinen juttu mietittavaks. evista sen verran et miks pieniin aaltoihin halutaan isot evat ja isompaan keliin pienemmat? oliskohan silla jotain yhteista ku laudat ei halua kulkea kauheesti yksinaan pohjallaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 16, 2012 11:12 am 
Poissa

9 jalkaa: totta kai sitä vauhtia pitää aina tehdä, ei kysymys ole siitä. Vaan siitä, kuinka helposti sitä irtoaa. Tyypillinen shortti aiheuttaa huomattavasti enemmän vastusta kuin joku simmons tyylinen vehje, se on fakta joka perustuu hydrodynamiikan lakeihin. Oli lauta kantillaan tai ei. Mitä enemmän on painoa tailin suunnalla ja mitä enemmän eroa tailin ja laudan leveimmän kohdan välillä ja mitä enemmän rokkeria, sitä enemmän vastusta. Lonkkaria ajaessa vauhtia voi säädellä steppaamalla dekkiä eteenpäin: vauhtia tulee lisää, koska perän aiheuttama vastus vähenee. Samoin kuin shortilla tuubissa, jätkät ajaa usein laudan keskiosalla ja takajalka on aika kaukana taililta, koska jos painoa olis taililla vauhti ei välttämättä riittäis.
Ei mitään paksuja lautoja vastaan, itelläkin on useampia sellaisia. Ostin webberin the onen ja otin sen pitkän harkinnan jälkeen 6'4:na. Volyymia löytyy ja sheipiltään tuo lauta on joku hybridishortti. Melominen on tietenkin mukavaa laudalla jossa on volyymia ja aallot saa hyvin kiinni. Hyvä lauta, mutta tuntui korkkimaiselta, eli liikaa litroja. Samalla huomasin, ettei ne litrat poistaneet sitä vastuksen tunnetta, joka ton mallisissa kolmieväisissä laudoissa ainakin mua häiritsee välillä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 16, 2012 11:48 am 
Poissa

epoksi. totta etta stanssi edessa lauta trimmaa paremmin, hyva esimerkki just tuubi, mut pelkka outline ei hirveesti auta jos laudassa ei riita volyymi tuomaan nostetta kun se on pohjallaan. siks tuubissa jedi tason jatkat silti ajaa lautaa tarvittaessa kantilta toiselle vaik takajalka olis puol metria perasta. mita ohuempi lauta on verrattuna surffaajan painoon sen enemman sita on ajettava ja siten tuotettava lisaa vauhtia. evattomat laudat on ne nopeimmat koska pohjassa ei oo romua jarruttamassa, mut vain maaratynlaisissa aalloissa. alaia ei kuitenkaan mee mihinkaan jossain pumpparilla tai hangossa koska silla on turhan hankala tehda vauhtia lisaa kantilta toiselle, mut jossain pointissa missa laudan saa trimmiin lukkoon se on ihan eri asia.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 16, 2012 12:47 pm 
Poissa

Mä jatkan vielä siitä kelluttavuudesta:
Mä näen, että sen merkityksen voi osoittaa parhaiten reilien kohdalla. Reilejä on joka lähtöön niinkuin 50/50 ja 70/30. Melko pienikin ero siinä, kuinka syvällä lauta ui, vaikuttaa siihen millainen siipiprofiili reilistä tulee, eli nostaako se meloessa lautaa pintaan vai vetääkö alas vai ei kumpaakaan. Tää on mun mielestä. Todennäköisesti merkittävää laudan korkkimaisuuden tai ohjautuvuuden suhteen meloessa. En osaa arvioida onko tällä kauheasti merkitystä surffatessa, laudan ollessa kantilla, luulen että ei niin paljon. Joka tapauksessa käytännöllisin tapa suhtautua tähän lienee arvioida sheippiä ja kokoa kokonaisuutena tyyliin liian pieni/sopiva/iso.

Flexistä:
Sillä fleksillä on merkitystä aina, eri asia on huomaako sitä vai ei. Ethän sä nyt voi suositella lumilautailua alottavalle kaverillekaan mitään crazy bananaa, vaikkei se eroa huomaiskaan. Tällaiset erot täytyy aina ottaa huomioon. Flexi on siitä hieno juttu, että sillä voidaan tuoda materiaalin ominaisuuksia esille. Esimerkiksi epoksilaminaatin kimmoisuus on ihan omaa luokkaansa polyyn nähden, ja kun sitä tuodaan esiin esim. ohuella teilillä, niin voidaan tuoda käännöksen jälkeiseen palautumiseen ja kiihtyvyyteen sitä kuuluisaa extra poppia. Tätä voi verrata lumilaudan ja suksien teilien ominaisuuksiin.

Henkilökohtaisesti en ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota flexiin, koska mun dekin on melkein järjestään ollut aika paksuja ja runsasreilisiä, ja niiden rakenne on silloin automatic jäykempi. Silloin evillä on paljon enemmän merkitystä. Toisaalta mä olen alkanut kuolata merrickin gravya, ja nimenomaan ohuen teilin vuoksi. Sitä kautta oon alkanut kelaan flexiäkin.

Evistä:
9jalkaa- evän koon vaihtelu tossa suhteessa isot pieniin pienet isoihin, johtuu todennäköisesti dragista. Tässä oletuksena on että pieni aalto on aina hitaampi kuin iso. Evän profiili, paksuus, ja etenkin rake vaikuttaa kuitenkin niin paljon vastukseen, ettei tollaista yleistystä ole varmaan noudattaa kovin orjallisesti. Lonkkaripiireissä keskievien ominaisuuksia käsitellään mun mielestä sopivan perustellusti.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 16, 2012 2:06 pm 
Poissa

Kun evässä on leveä kanta, se tuo lautaan vauhtia enemmän kuin kapea kantainen. Rake taas liittyy mun mielestä kääntösäteeseen? Keskievä taas tuo vastusta, luultavasti siksi että se estää veden vapaan virtauksen tailista ulos.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 16, 2012 3:47 pm 
Poissa

Nyt vapauttakaa ne rojektikuvat valloilleen!

Ootteko muuten tehny xps levystä dekkejä, mul ois access tohon tavaraa ja kelailin et voisin alottaa ekan foamidekki sivalluksen. Yhen s-dekki testin tein nopeesti ennen ku duunasin muodot tohon balsalautaa et näki konkreettisesti miten se muoto siihen tulee, mut ei oo kyseisen materiaalin (siis XPS levy) kuidutus tai kesto ominaisuuksista oikee mitää hajua.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 16, 2012 7:24 pm 
Poissa

Joo, niistä tehty. Höylän kanssa saa olla varovainen, repii helposti jos vetää liian vauhdilla. On myös aika pehmeä materiaali, et pienen montun saat pintaan aika kevyesti puristamalla. Laminoinnissa ei mitään erikoista.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 16, 2012 8:38 pm 
Poissa

pikapolli (erityisesti arvostan kokemuksen tuomia mielipiteitä), kaksi kysymystä:

1. laittaako mini simmonssiin square tail vai half moon tail?
en ole half moonia koskaan kokeillut, mutta jotkut isot pojat sanovat että se on manööveröinnin puolesta paras. tuleehan siinä tavallaan "reilia lisää". mutta siis, en tiedä. heittäkää mielipiteitä?

2. quad vai twin? keel finit on tietty klassikko, mutta tuoko quad setuppi jotain lisää mini simukkaan?

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Maalis 16, 2012 9:45 pm 
Poissa

Tailistä en osaa sulle sanoa mitään, mut quad kantsii mun mielestä laittaa. Mulla on twin ja quad fisut ja kyllä siinä nelivedossa on parempi pito helpommin käsillä.

Siitä volyymistä vielä. Plaanaaminen ei vaadi nostetta (noin teoriassa) vaan vauhtia. Nostetta surflaudassa vaaditaan sen verran että lauta saadaan plaaniin. Aallossa oleva voima antaa laudalle vauhtia ja pitää laudan plaanissa jos ominaisuudet on oikeat.

Tästä kärjistetty esimerkki asiasta. Tiedän sen etten itse tekis tällä laudalla mitään, mutta silti. Mitat 5'1x 17 1/4 x 2 1/8. Outline muistuttaa wakeboardia. http://www.youtube.com/watch?v=5g4MaV4mnCI

Profiili  

ViestiLähetetty: La Maalis 17, 2012 2:02 am 
Poissa

rupee riittamaan toi tilavuudesta kinastelu koska kaikki mielipiteet on joka jatkalla kuitenki sen verran musta tuntuu pohjalta etta mulle on oikeestaan sama miten lautanne vasaatte. kaikki on niin paljon kiinni surffaajan omista taidoista etta on ihan turha spekuloida mita mikakin juttu tekee. oikeet sheippaajat sanoo et ennen sataa lautaa vyon alla ei viela kauheesti asiasta oo tietoa, sit sadan jalkeen se luku taas kasvaa koska osaavamman sheippaajan pelikentta on laajempi ku takapiha jatkan kenella on 1, 5 tai 10 lautaa tehtyna. omalla vempeleella surffaaminen on siisti juttu mut pron veivaama lankku on kuitenkin ihan eri asia. oli kyse ihan mista tahansa laudasta.

simmonsin idea on just luoda nostetta jotta lauta lahtee vaivattomasti aaltoon. perus shortti singelikonkaavilla on ihan eri juttu ja jos tilavuutta on vahan ni surffaajan taitojen tulee kompensoida ne puuttuvat litrat. se milloin lauta oikeesti plaanaa on kuitenki ihan eri juttu koska osaavissa kasissa aallot otetaan melomatta patkaakaan. ja mita jyrkemmasta taidot riittaa ottamaan aalto sita pienemmilla litroilla voidaan olla liikkeella. taysin turha spekuloida miten lauta meloo tasasessa vedessa koska melojia on moneen lahtoon eika tasasessa vedessa melomista voi surffaamiseksi kutsua.

half moon taililla voi ehka skooraa paremmin jonku muijan koska se nayttaa kiinnostavammalta kainalossa. manoovereista en osaa sanoa muuta ku sen etta kaikki on kaskijasta kiinni, oikotieta ei oo vaan laudasta pitaa loytaa se pera ja oppia kayttamaan sita.

keelit/half moonit pitaa helvetin hyvin jos ne on tehty oikein ja laitettu oikeaan paikkaan laudassa. backside on eri juttu ja siina quad toimii todistettavasti paremmin. mut silti ne evat pitaa olla oikeessa paikassa eika siella mika nayttaa suunnilleen hyvalta.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Maalis 17, 2012 11:12 am 
Poissa

Mulle ei ihan vielä riittänyt. Kaikki on joo taidoista kiinni, mut ei se hydrodynamiikan lakeja muuta. Se miten pystyy niitä hyödyntämään on eri juttu. On varmaan totta, et alkueräiseen mini simmonssiin haluttiin helvetisti nostetta, mut asiat menee eteenpäin. Firewiren sivuilla on hyvä taulukko tilavuuksista: esim. 5'4 sweet potatossa on yhtä paljon tilavuutta kuin jossain 6'6 shortissa, sen pitäis riittää. Paksuutta ei kuitenkaan ole kuin 2 1/2.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Maalis 17, 2012 11:34 am 
Poissa

9 jalkaa kirjoitti:
half moon taililla voi ehka skooraa paremmin jonku muijan koska se nayttaa kiinnostavammalta kainalossa.

no ni, hommahan on sitä myöten selvä!

juttelin asiasta san diegolaisen ystäväni kanssa, ja tämä kertoi, että esim. bob mitsven ("melko" legendaarinen sheippaaja la jollasta) vannoo half moonien nimeen kun mini simpuloista puhutaan. mutta siis, onhan tässäkin kyseessä fiilisjuttu sitten loppujen lopuksi, vaikka sheippaajalla toki kultivoituneempi näkemys saattaisi ollakin. varmaan joku toinen sheippaaja sanoo että square tail or GTFO. nää on näitä.

quadin ajattelin kyllä laittaa varmuudeksi, sen verran turo olen kuitenkin kokemukseltani vielä, että mieluummin ottaa varmempaa pitoa.

tää on muuten varmaan paras ketju onshoren historiassa. hyvät pojat.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 243 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]