Longboard, surf ja snowscoot forum by www.offshore.fi

Tänään on Su Joulu 16, 2018 10:55 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Silmät ärtyy
ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2012 4:12 pm 
Poissa

Onko samaa ongelmaa muilla eli silmien ärtymistä. En tarkoita mitään hiekkaa silmissä juttua piitsibreikeissä vaan sitä, että silmät ärtyvät suolavedesta. Mulla ärtymystaso jopa silmätulehduksen luokkaa, alkaa jo haittaamaan surffausta. Jos vesi on todella suolapitoista niin kirvelee, punottaa, näkee sumua ja tulee valonarkuutta sekä illalla silmäsärkyä ja päänsärkyä. Aamulla silmät ihan tomaatit ja silmätippojen laitto kirvelee. Vedessä huomaa välillä hieraisevansa silmiä vaikka yritän välttä sitä ja se tietty pahentaa tilannetta.

Ite oon tiputellu Systanen silmätippoja, perus ja professionalin eroa en oo huomannut. Auttaa hieman ja toi systane on ainoota jota voi säilyttää avattuna silleen ettei tarvi jääkaappia.

Onko muita hyviä tippamerkkiehdotuksia tai konsteja joilla saisi apua tohon ongelmaan? Vedessä näkee kuitenkin melko harvoin yhtä punaisia silmiä kun mulla on.

http://laudalle.wordpress.com/

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Silmät ärtyy
ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2012 4:40 pm 
Poissa

Sama täällä. Tai ainakin aika punaiseksi ja väsyneeksi vetää silmät. Maailmalla enemmän, pohjolassa vähemmän, mutta aina kuitenkin. Mäkin olen jotain tippoja käytelly, mutta ne ei tietty auta vedessä mitään. lähinnä jonkinasteista jälkihoitoa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2012 4:52 pm 
Poissa

uimalasit?

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2012 5:01 pm 
Poissa

yo,
sukelluslasit päähän. tai edellisenä iltana vähemmän gin toniccia.

tai sit apteekista löytyy oftan starine ja visclear tippoja, nää supistaa verisuonia ja jonkin verta hillitsee tulehdusreaktioo.
kokeilemisen arvoinen. latino pepe käyttää myös iltaisin red eye reductioniin.

reseptillä kortisonitipat ainakin toimii ja rauhoittaa, mut ehkä mieluiten yrittäisi poistaa sen syyn. eli meriveden. jatkossa siis nässysurffia ja maximissaan porin lähes suolattomat aallot.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2012 6:50 pm 
Poissa

joo, kuulostaa siltä että blehat jeesais, vaikka esteettinen haitta olisikin. mulla ei ärsyynny vedestä, mutta glassykelillä kirkkaalla auringonpaisteella on välillä tiukkaa heijastusten vuoksi. on tullut mietittyä jotain uv-laseja sellaisina päivinä. saattaa tosin jäädä miettimisen asteelle.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 10, 2012 8:53 pm 
Poissa

joo hommaa semmoset oakleyn ufolasit tai sit pidät vaan silmät kiinni

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Helmi 12, 2012 2:20 am 
Poissa

paska suncream voi haittaa myös ja aika paljon. Silmät kyl tottuu pitemmän päälle ja jos ne voi pitää veden alla auki siit on paljon hyötyy.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Helmi 13, 2012 2:19 pm 
Poissa

Kurawa kirjoitti:
paska suncream voi haittaa myös ja aika paljon. Silmät kyl tottuu pitemmän päälle ja jos ne voi pitää veden alla auki siit on paljon hyötyy.

Mä oon kyllä miettiny että mitä suurta hyötyä tuosta veden alla silmien auki pitämisestä oikeesti on? Oon pitäny silmiä veden alla auki ja kiinni ja ihan suoraa yleistystä en voi sanoa että onko jotain hyötyä vai ei. mm Jeff Clark on sanonut että pitää silmiään kiinni mavericksissa veden alla, kun vesi on muutenkin tummaa eikä siellä mitään näe kuitenkaan. Kirkkaassa vedessä tulee ehkä se siisteysaspekti mukaan, kun voi katsella nättejä vedenalaisia maisemia esim duckdiven aikana, mutta sameassa vedessä ei ole sitäkään hyötyä. Ja snorkkeloimaan voi mennä ihan hyvin vaikka sit surffin jälkeenkin. Ehkä jollekin on sitten enemmän hyötyä esimerkiksi tasapainon tai pinnan/pohjan suunnan tietämisen kannalta.. Mut tummassa vedessä jossa ei muutenkaan näe muutamaa kymmentä senttiä pidemmälle niin ei mun mielestä ole suurta merkitystä onko simmut auki vai kiinni.

Tuubissa nyt tietenkin kannattaa pitää silmät auki mutta sillä nyt ei ole hirveesti tekemistä veden alla auki pitämisen kanssa. Jos mahdollisuuksia siunaantuu niin voi olla ihan siistiä heittää välillä tuubissakin silmät kiinni ja koittaa miltä se tuntuu! Esim niinkuin Bruce testas teahupoolla.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Helmi 13, 2012 6:47 pm 
Poissa

sama juttu, suola tekee valilla temput niin et silmat auki ei huvita enaa olla veden alla. ei mua haittaa pannutaks ma silmat auki vai kiinni mut kyl ma ne yritan auki pitaa jos ei oon biitsbreikki. hiekan seassa ei aina kauheesti naa ja se menee silmiin niinku se menee nenaan ja korviin, mut ei siel oo mitaan katottavaakaan ku jossain riutan paalla on valilla hyva kattoo ettei sukella naama edella koralliin, laavaan tai merisiiliin ku on vahan vetta ja aaltoo tulee paahan. ma pannutin inside sunsetilla ja ky ma tulin ylos aallon jalkee ni jalat otti pohjaan joku 100m rannasta, jos siin olis jaany pahasti alle ni silmat kii olis sukeltanu varmasti naama edella riuttaan. visine tai joku vastaava on jeesannu ku illalla on ollu silmat punasena.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ma Helmi 13, 2012 10:37 pm 
Poissa

Ne uimalasit on kyl ihan urpon näköiset! Niitä tuntuu näkevän noissa turisti paikoissa melko usein. Ja miksi ne on aina Ruotsalaisia kellä on ne lasit päässä :lol:

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 16, 2012 12:55 pm 
Poissa

ei nyt mitään uimalaseja. kortisoniakaan en halua käyttää. hain lääkäriltä reseptillä silmägeeliä merkkiä oftagel. sen kanssa voi käyttää samanaikaisesti systanee. illalla ja aamulla tota rasvaa silmiin ja päivällä tipoilla niin voi helpottaa tai sitten ei.

silloin kun oli pitkä tukka niin se vasta hankalaa oli. tukka naamalla ja silmillä oli mukava nousta veden pinnalle kun ei tiennyt katseliko rantaan vai merellepäin :) ja tottakai hiuksia silmissä.

http://laudalle.wordpress.com/

Profiili  

ViestiLähetetty: To Helmi 16, 2012 8:34 pm 
Poissa

pitkä tukka on kyllä paha. itse oon välillä miettinyt sellaista italofutaaja-tyyppistä narua hiuksiin, mutta en sit oikein tiedä. uimalakki olis toki superkova.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Helmi 17, 2012 10:44 am 
Poissa

mä oon käyttänyt tohon pitkätukka-hommaan perinteistä poninhäntä-kiekuraa. toimii ihan hyvin. vaikka ehkä näyttää vähä tytöltä. onneks on parta niin ei pepe tuu pokaan. paitsi jotkut pervot jotka tykkää parrakkaista naisista. useimmiten boogereita.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Helmi 21, 2012 2:01 pm 
Poissa

Mä en ole koskaan pitänyt silmiä auki veden alla.
Mutta mulla onkin viime aikoina ollut piilarit, ne muuten katkoo uv-säteetkin ja niitä saa nolla voimakkuuksilla. Kertispiilareilla pärjää, n. 4-7 päivää, niiden rakenteesta riippuen (Valmistajan suositus 1 päivä). Ne on halpoja kuin saippua ja jos saa lippaa silmille, ei harmita jos linssit lähtee. Yleensä jos surffaa tapöillä, ja etenkin jos tuulee, niin hukkaa yhden linssin joka kolmas päivä. About. Tuuli irrottelee niitä.
Mun erikoinen onkin irronneen piilarin laittaminen ripsistä suuhun insidella, tiukka sukeltelu ja melominen lineuppiin ja laitto takaisin kämmenellä kupittaen, ettei tuuli nappaa. Onnistuu nykyään hanskatkin kädessä.
Mä pidän yllä vastaavaa silmähygieniaa muutenkin, eikä ole ollut mitään kirvelyä. Paitsi silloin kun olin kokannut just ennen linssien laittoa jotain habanero-soosia. Muistaks Paco sen? Sattu muuten aika kybällä.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Helmi 21, 2012 2:42 pm 
Poissa

sama mulla, piilarit päässä nykyään, ei oikein voi availla silmiä veden alla. kertiksillä menen mäkin, ei tosin kauhean usein lentele silmistä, oppinut refleksillä ummistamaan tiukaksi slämätessäkin.

TOSIN olisi kyllä kiva voida lämpimissä vesissä vähän nähdä pohjan suuntaankin. varsinkin matalan aikana.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Helmi 22, 2012 12:44 am 
Poissa

jussir kirjoitti:
sama mulla, piilarit päässä nykyään, ei oikein voi availla silmiä veden alla. kertiksillä menen mäkin, ei tosin kauhean usein lentele silmistä, oppinut refleksillä ummistamaan tiukaksi slämätessäkin.

TOSIN olisi kyllä kiva voida lämpimissä vesissä vähän nähdä pohjan suuntaankin. varsinkin matalan aikana.

Mulle on myös väitetty että daivaillessa isompien aaltojen alta vois olla hyödyllistä katsoa missä menee ja nousta oikeasta kohdasta ylös siitä ilmakuplien kohdalta tuubin jälkeen. En oo empiirisesti tätä kyennyt 100% verifioimaan mutta oon kyllä huomannut että siinä on eroja että mistä kohtaa pintaan pompsahtaa. Ilmeisesti tuolla aussien surf lifesavingissa (mitä puolet kansakunnan lapsista harrastaa) tämmösiäkin harjotellaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Helmi 22, 2012 7:40 am 
Poissa

Kylla ma pidan visusti silmat auki kokoajan, etenkin duck divatessa niin, etta paasee nousemaan aallon sisalla sen suuren ilma "kuplan" kautta ulos ja ettei nouse suoraan kenenkaan peraan. Tuntuu, etta varsinkin kun on paljon vesimassaa ja isommat kelit niin on pakko pitaa silmat auki veden alla, etta pysyy tasapaino ja suunta,kun joutuu hetken venailemaan isompien settien alla. Samoin aina silmat auki jos tulee wipe out, etta tietaa missa on pinta ja missa milloinkin pohja. Ainakin mua rentouttaa avata silmat, eika tunnu etta alkais hotkyilemaan kohti pintaa. Silmat aina auki, crusty eyes all the way ja vedella pesu surffin jalkeen.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]