Victor kirjoitti:
Noista joustoista vielä skibike, smx ja scoot. Kovii pakkasii, niin ilma-öljy iskaria ei kannata ulos viedä, menee stefat pilalle ja sylkee öljyt ulos ja kun kilahtaa pohjaan niin särkee. Kuinka noissa skibikeissä linkkujen nylonipinnat suojattu kunnolla. Jos täysjouskarilla menis nyt ajaan niin linkkujen nylonit ei tykkäis pakkasesta ja vois mennä täpäri pilalle. Lenzeissä on ollu ongelmii kuulemma linkkusysteemeis ja joustoja pamahdellu pakkasilla. Pehmeen lumen kanssa tarkkana, skibikessä. Menee akseli katki jos sinne suksen ja takaswingin kiinnikkeen väliin jää lunta tai jäätä, pahimmassa tapauksessa aluslevy korkkaa rakenteesta. Lentsiltä vastasivat, kun kysyin, et ne on laittaneet pakkasrajan skibikeihinsä just joustojen takii ja offaria ei suositella lumen kertymisen vuoksi.
Tänää oli serenassa -14astetta, eikä ollut mitään ongelmaa iskarien kanssa. siitä iskarista säädetään omaan painoon sopiva jousikireys ettei se iske pohjaan. itse olen niin kevyt että mulla on niin löysällä kuin vaan voi, eli ettei jousilevy ole irrallaan maksimi ulosvedossa. Ja onko joltain irronnut suksen kiinnike jään paakkuntumisen johdosta? Koska omasta mielestä ja ihan fysiikan lakeja taas noudattaen niin se jää antaa kaikissa noissa tilanteissa periksi ennen hajoamista. Ja mikä olis lenzin mukaan pakkasraja, olisko sama kuin applen tuotteissa(pakkanen ja takuu raukee). Sitten aika ristiriitainen kommentti offarista lenziltä, niiden videoissa mennään offarissa ja merkityllä rinteellä.
Ski Biker kirjoitti:
Menee Offtopikiksi mutta menköön. Kiistelty aihe maastopyöräilijöiden keskusteluissa kaikilla alueilla maapallolla missä lämpötilat menee -10 luokkaan ja alle. 0- -7 asteen välillä ei ole mitään vaaraa. -7 on kriittinen raja nestejarruille ja silloin kunnolliset nesteet.
Skibikeissä pitää olla kunnon öljyt iskareissa ja mm laakereissa erityisesti joustojen. Huomioikaa ilman kylmenemisestä johtuvat "paineen laskut iskarien ilmasäiliössä". Osapaineen lasku aiheuttaa iskarille pohjaamista. Pohjaaminen syy miksi iskarit ei kestä talvella kovilla pakkasilla, kun mennään -1 asteen säädöillä. Noissa iskareissahan on säädöt sitä varten, että niitä säädellään tämän tästä kelin mukaan. Kesällä täysjouskissa ei tarvitse pyörästä säädellä joustoja, kun liikutaan plussan puolilla. Jokainen on varmaan ajanut autolla pakkasella ja auto tuntuu kovalta (jäykältä koska nivelien toiminta hidastuu) ja koliseekin (välykset isonevat). Talvella saa iskaritkin melko helposti vuotamaan.
Tuosta lumen ja jään tukkiutumisesta ja linkkusysteemien rikkoontumisesta en osaa sanoa mitään muutakuin pitäkää lumettomana ne paikat. Kertyy kyllä snowscootiinkin siihen jalkatilan etupuolellekin melko lumikökkö joskus. Joka metsälaskun jälkeen saa potkasta paikan puhtaaksi.
Tässä nopea linkki
http://bicycles.stackexchange.com/quest ... zing-tempsNiinkuin tuossa linkin keskustelussa todettiin niin ilma-iskarissa paineen aleneminen on luokkaa 10%, pakkasen ollessa -10 ja -20 välillä. eli jos iskarin jousto on 100mm niin paineen alenemisen myötä iskari joustaa silti 100mm mutta jäykemmin. Koska öljyn viskositeetti muuttuu kylmässä, mutta ei niin etteikö niitä voisi käyttää kylmässä. Nykyään iskareihin lyödään järjestään täyssynteettisiä öljyjä. jolloin tuo nesten ulos sylkeminen vähentyy. kun googlettaa viskositeetin sae arvon niin selviää että ei tarvitse mitään tehdä iskareille kun lähtee laskee.
25w talviviskositeetti luokitus, pumppaus lämpötilan raja -15astetta. jos kukaan on moottoriöljyjä kokeillu niin tietää ettei 25w öljy mitään notkeeta iskari öljyä ole.
10w öljyssä jota yleisesti lyödään noihin iskareihin, on sitten motocross tai skibike. niin pumppaus lämpötila on -30astetta.
toisin sanoen -30asteen pakkasilla voi olla iskarin hajoamis vaara. mutta muuten en suitsisi hysteriaa iskareiden hajoamisesta. koska yleisin syy iskarin hajoamiseen on että säädetty löysälle ja hyppyristä flätille, sitten iskari pohjaan. kyllä siitä iskari ottaa kipeetä mut kyllä se pidemmän päälle ottaa jalkoihinkin jos scootilla/motolla hyppii flätille kokoajan.
Ja jos skibiker sun autossa välykset on niin isoja että rupeaa pakkasessa kolisee niin en haluis olla kesä helteellä kyydissä. ja autossakin on iskarit suunniteltu että kestävät normaalia käyttöä talvella, ei niissä iskarit muutu merkittävästi kylmässä, tai no tietenkin äärilämpötiloissa kaikki antaa periksi. mutta suomessa harvemmin sellaisia lämpötiloja on että iskarit autossa muuttuu jäykiksi.