Longboard, surf ja snowscoot forum by www.offshore.fi

Tänään on La Syys 22, 2018 6:26 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 114 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Skibike
ViestiLähetetty: Ke Joulu 11, 2013 2:07 pm 
Poissa

Skibike kokemuksia topikki http://keskustelu.suomi24.fi/node/11211453 meni plörinäksi. Kirjauduin niin jatketaan täällä. Ihan ekaksi kysymys? Voiko skibikellä mennä reilejä ja pressejä vai sopiiko snowscoot slopestyleen paremmin. Asiallisia vastauksia kiitos!

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Skibike
ViestiLähetetty: Ke Joulu 11, 2013 5:20 pm 
Poissa

Saman kysymyksen äärellä. Muutenkin vaan toi hyppiminen kiinnostais. Snowscooteista löytyy tietoa ja vaikka mitä mutta skibikeistä ei mitään, missään. Apua!!! Jouluksi pitäis saada.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Joulu 12, 2013 1:03 am 
Poissa

Skibikeistä löytyy teknistä tietoa ainakin seuraavilta saiteilta:

http://www.skibike.net/
http://www.sledgehammer.at/
http://www.skibikefun.com/

Profiili  

ViestiLähetetty: To Joulu 12, 2013 12:26 pm 
Poissa

Kiittis, noista ei oikeen ollut kuitenkaan hyötyä.
Kumpi siis parempi snowscoot vai skibike jos tarkoitus olisi jotain tällaista:

http://www.youtube.com/watch?v=oFDO9kDZ--w

Profiili  

ViestiLähetetty: To Joulu 12, 2013 3:43 pm 
Poissa

Muffinssille vastauksena Snowscoot, kuten videolla.
Ski bikerille vastauksena, että Skibikellä ei tietääkseni onnistu reilit eikä pressitkään.

Ihan yllätyin, kun huomasin kuinka monta kertaa tätä topikkia on katsottu :shock:

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Joulu 17, 2013 7:29 am 
Poissa

Lasketteleminen on muutakin kuin pressi pyörimisiä ja reilin kulutusta.

Itse ihastuin skibiken innovaatioon tuoda oikeesti jotain mullistavaa markkinoille, on siis snowscooteissakin eräs tapaus, täysjoustettu snowscoot. Ja se pieni ristiriita tuntuu pyörivän skibiken ja scootin välillä, kumpi olisi se rinteiden "kunkku"? Itse sanoisin molemmat, omilla vahvuus alueillaan.

Scootilla onnistuu hitaan vauhdin ja miks ei kovemmankin vauhdin temppuilu streetissä, esim. Pressit ja reilit. Mutta skibiken jousto ominaisuus tuo hyppimiseen mukavan lisän että laskisin sen skibiken vahvuuksiin.

He jotka yrittävät pohtia välineiden välillä että kumpi olis itselleen mukavampi, kokeile, kysele, haasta ja tutki. Se että joku sanoo jyrkästi kantansa skibikeä vastaan voi olla harmillisesti pettynyt skibiken ominaisuuksiin, eli laskutekniikka ei ollutkaan ihan niin helppo opetella.

Itse yritän epätoivoisesti tuoda lajin hohdokkuuden esille mutta harrastajana olen vain mielipiteen kertoja. Ei ole mitään varsinaista faktaa juttujen pohjalla, ainoastaan se minkä on nähnyt, kokenut ja tuntenut.

Mielakka 9.1.15

Laskukalusto SH4 Freeride ja Tmw '13 evolution "joulukuusi"

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Joulu 17, 2013 1:08 pm 
Poissa

Lajin tuomiseksi hohdokkaasti esille ei mene ainakaan kirjoittamallasi tavalla, samassa viestissä tyssäät snowscootin hitaan vauhdin temppuiluvälineeksi. Se on totta, että snowscootilla voi myös temppuilla hitaassa vauhdissa, mutta myös kovassa, todella kovassa, väitän että kovemmassa ja kovempaa kuin skibikellä. Omistan vielä molemmat laitteet ja skibike jäänyt ikävä kyllä vähemmälle aika monestakin syystä. Skibikellä aloitin 2010 ja se oli ensikosketus laskettelemiseen ja siksi laji itselleni hohdokas enkä koskaan tule luopumaan skibikestäni. Skibiken ongelma on se, että sille ei ole suomessa järjestetty minkäänlaista ohjelmaa kuten kilpailuja. Näissä kilpailuissa tulisi parhaiten esille kaikki ominaisuudet. Olisiko joku kiinnostunut järjestämään kilpailua, jossa voisivat olla skibiket ja snowscootit esim samassa sarjassa??? Olisitko mukana Diu_tuner?

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Joulu 17, 2013 5:05 pm 
Poissa

Olisin mukana jos kisat olis lähellä pk-seutua, tyyliin sappeeta pitemmälle en jaksais lähtee ajaa.

Mutta luit tuosta tekstistäni sen mitä halusit lukea ja ymmärtää väärin. Sanoin että hitaassa vauhdissa ja miksei kovemmassakin. Joten en tyssännyt scootin hohdokkuutta. Ja totesin että harrastajana on vain mielipiteitä. Sit kun joku nostaa käden pystyyn ja sanoo olevansa ammattilainen tai asiantuntija. Saa tulla kahville ja kertoa kaiken tietämänsä mulle jotta olen asiasta viisaampi. Näin virtuaali todellisuudessa on aina lukijan vastuu, mut kasvotusten kahvilla pystyy vähän jopa kyselee...

Ja minua kiinnostaisi kuulla minkä takia luovuit skibiken laskusta?

Mielakka 9.1.15

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Joulu 17, 2013 8:51 pm 
Poissa

Diy_tuner kirjoitti:

Ja minua kiinnostaisi kuulla minkä takia luovuit skibiken laskusta?

Jäänyt vähemmälle, koska freeridelaskeminen kiinnostaa enemmän.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Joulu 17, 2013 11:05 pm 
Poissa

Jos freeridelaskeminen on samaa kuin fillareilla freeride pyöräily, niin eikös skibiken täysjousto ominaisuus ole verraton siinä. Ihan siis ajatellen erinäisiä pudotuksia sekä kumpareita.

Onko tuo scootti helppo hallita offpiste laskussa? Lähinnä kun se on paljon lyhyempi kuin skibike ja leveempi niin onko kuinka herkkä kääntyilee?

Ainoa scootti minkä suostuisin ostaa olis sellainen täysjousto scootti, mutta pitäisi työntää käsi aika syvälle taskuun että löytäis rahat siihen.

Mielakka 9.1.15

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Joulu 18, 2013 12:26 am 
Poissa

Oletko kuullut täysjousto Dirt fillarista tai täysjousto BMX pyörästä, en minäkään.
Skibike soveltuu lasketteluun ja rinnemäenlaskuun. Ja laskiessa saa istuskella penkissä. Mutta metsäreiteille, offarille, streetille, puuteriin niin snowscootilla saat parhaat fiilikset ja helpointa. Mene ja kokeile itse snowscootia ja vertaa niin tiedät
Diy_tuner kirjoitti:
He jotka yrittävät pohtia välineiden välillä että kumpi olis itselleen mukavampi, kokeile, kysele, haasta ja tutki. .
.

Joskus aikoinaan sain minäkin skibikestä vibat, nykyisin ei kiinnosta pelkkä laskeminen. Laskeminen tuolloin rinnekeskuksissa oli minulle ihan uutta.

Skibikejä ja snowscootteja on ollut yli 20 vuotta. Täysijousitetut eivät ole saaneet suosiota monestakin syystä. Täysijousitettujen ongelmahan on suksi/board kantin leikkauslinja, joka ei saa muuttua. Tarkoittaa sitä, että etusuksen täytyy mennä samaa leikkauslinjaa kuin takasuksi eikä eri reittiä niinkuin ajokoira kulkee. Tämä yleisesti ihan tiedossa. Siinä mielessä nämä skibiket ja snowscootit ovat lautailua tai laskettelua eikä pyöräilyä. Pyöräilyssä se on yhdentekevää ja pyörissä on hyrrävoimat. Teoriassa ja käytännössä täysjousto lumella toimii hyvin jos ajat patikkoa ihan suoraan alaspäin, se ei kuitenkaan näissä lajeissa ole tarkoituksena varsinkaan offareilla ja streetillä. Jotkut varmaan tykkää mennä suoraankin.

Täysjousto tuo myös lisää painoa ja rajaa kestävyyttä sekä lisää huoltotarvetta.

Diy_tuner kirjoitti:
Itse yritän epätoivoisesti tuoda lajin hohdokkuuden esille mutta harrastajana olen vain mielipiteen kertoja. Ei ole mitään varsinaista faktaa juttujen pohjalla, ainoastaan se minkä on nähnyt, kokenut ja tuntenut.
Epätoivo miehen ojaan kaataa :)

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Joulu 18, 2013 7:37 am 
Poissa

Bullet kirjoitti:
Oletko kuullut täysjousto Dirt fillarista tai täysjousto BMX pyörästä, en minäkään

Kukaan dirt tai bmx pyöristä puhunutkaan, kysyin että onko tuo freeride laskeminen sama asia kuin fillaroinnissa freeride. Jolloin ajetaan alamäkeen joko suunnitetulla radalla tai luonnon keskellä. Pitää sisällään hyppyjä, pomppuja yms. Ja ellen oo väärin huomannu niin kyseiset välineet joustolla lisättyjä

Bullet kirjoitti:
Mene ja kokeile itse snowscootia ja vertaa niin tiedät
.

Näin pitäisi toimia, mutta innostus ruveta vuokraamaan laitteita on alhainen. Tekosyitä, tiedän. No täytyy katsoo jos levillä saisin vuokrattuu "kahden dekin putkihässäkän".

Bullet kirjoitti:
Skibikejä ja snowscootteja on ollut yli 20 vuotta. Täysijousitetut eivät ole saaneet suosiota monestakin syystä. Täysijousitettujen ongelmahan on suksi/board kantin leikkauslinja, joka ei saa muuttua. Tarkoittaa sitä, että etusuksen täytyy mennä samaa leikkauslinjaa kuin takasuksi eikä eri reittiä niinkuin ajokoira kulkee. Tämä yleisesti ihan tiedossa. Siinä mielessä nämä skibiket ja snowscootit ovat lautailua tai laskettelua eikä pyöräilyä. Pyöräilyssä se on yhdentekevää ja pyörissä on hyrrävoimat. Teoriassa ja käytännössä täysjousto lumella toimii hyvin jos ajat patikkoa ihan suoraan alaspäin, se ei kuitenkaan näissä lajeissa ole tarkoituksena varsinkaan offareilla ja streetillä. Jotkut varmaan tykkää mennä suoraankin

Tässähän on ristiriita. Mutta myös paljon tarvittua tietoa ja kannanottoa mitä ollaan kaivattu.

Eli jos kerran nää joustolliset laitteet eivät myy niin minkä takia kaikki skibiket on joustollisia, ja amerikan mantereella täysjoustollisia. Oletan että myynti on hyvää koska lenzsport julkaisee tuon tuosta uutta mallistoo ja kehittää vanhoja bikejään.
Eikä niiden huoltaminen ole mikään ongelma, yks asia lisää kevään huollossa että varmistaa iskarin ja sen esikireyden.

Ja sitten pääsemme tähän suksilinjaan. Olen monesti yrittäny pohtia miten scooteissa nuo fysiikanlait pätee, onko joku fläppitaulu josta ruksia mitkä ovat voimassa ja mitkä ei.
Koska on joustoa tai ei, etusuksi määrää linjan ja takasuksi tulee mukaan. Kantti pitää biken rinteessä ja suksen nivelen ansiosta taipuvat että pysyvät samalla linjalla. Ei se jousto muuta siitä mitään muuta kuin että tökkiessään kantin purevuus pettää ja hallittavuus menee kun iskari lyö pohjaan sitten yritää suoristuu, jolloin se voima menee helpompaan suuntaan, joko työntää penkkiä/stongaa ylös tai suksea rinnettä vasten, mutta kantilla vain määrätty pito voima ja sen ylittäessä suksi "lipsahtaa" alta pois. Tämä ei kuitenkaan ole vika vaan ominaisuus jonka etukäteen tietäessään osaa varautua. Mutta tän vanhana rinnekettuna tiesitkin.

Pyörissä on sama homma. Niitä on vuosia suunniteltu että runko geometria pysyy maahan painopisteeseen nähden samana. Ei se hyrrävoima kuin pidä fillarii suorassa pystyssä.

Diy_tuner kirjoitti:
Bullet kirjoitti:
Epätoivo miehen ojaan kaataa :)

Joka toiselle kuoppaa kaivaa joku toinen siihen kupsahtaa

Mielakka 9.1.15

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Joulu 18, 2013 12:01 pm 
Poissa

Diy_tuner kirjoitti:
Ei se jousto muuta siitä mitään muuta kuin että tökkiessään kantin purevuus pettää ja hallittavuus menee kun iskari lyö pohjaan sitten yritää suoristuu, jolloin se voima menee helpompaan suuntaan, joko työntää penkkiä/stongaa ylös tai suksea rinnettä vasten, mutta kantilla vain määrätty pito voima ja sen ylittäessä suksi "lipsahtaa" alta pois.
.

Vastasit itse parhaiten, tuo ominaisuus on häiritsevä ja itse en pidä siittä, Se tulee aina yllättäen, arvaamatta, ennakoimatta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Joulu 18, 2013 1:10 pm 
Poissa

Nyt pääsimme siihen miks lopetit skibikellä laskemisen.

Ja en tiedä miten scootilla tuo kanttauksen aikana tökkäily vaikuttaa, mutta itsellä oli samoja ongelmia suksien kanssa. Että pyrkii jäisellä patilla suksi luistaa alta.

Mutta tähän on hoitotoimenpide olemassa: kanttien teroitus oikeaan kulmaan.
Itsellä base bevel 1 aste
Side bevel 89astetta

Tää bulletin höpötys jousituksen aiheuttamasta suksi ongelmasta kuulin/luin täältä. Jos se olis skibiken ongelma niin miksei olis scootin ongelma. Yhä edelleen haluisin tän scoottien fysiikkalaki fläppitaulun jolla poistaa haluamansa fysiikanlait.

Mikä muuten oli sun skibike? Merkki ja malli jos saa udella.

Mielakka 9.1.15

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Joulu 18, 2013 4:28 pm 
Poissa

Yksinkertaisesti snowscootissa lautojen korkeus ei muutu toisiinsa nähden. Toiseksi rungosta välittyy kuskiin lautojen hallinnan tunne tai se missä mennään, kanttipaine...en osaa oikein selittää, siun pitää kokeilla snowscootia niin tiiät.

Skibike on vanhaan Trek y fullsys XL malliin ostettu skibike suksisetti jenkeistä http://site.alpineskibikes.com/. Sit oon vuokrannu Leviltä skibikeä parikertaa. Oma oli parempi.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Joulu 18, 2013 4:54 pm 
Poissa

Voin allekirjoittaa tuon että scootilla tunne rinteestä välittyy paremmin.

Sitten taas en ymmärrä tota lautojen korkeus ero juttuu.

Mites toi ankkurihissi scootilla? Ankkurin kapula takapuolen alle ja ylös? Vai ootteko kehitelly mitään vetolaitetta, itse oon kehitelly ja toteuttanut, mutta tossa perjantaina pääsee vasta kokeilemaan.

Kuva

Toss olis vielä kuva selventämään mitä olen kehitellyt

Mielakka 9.1.15

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Joulu 20, 2013 5:37 pm 
Poissa

Diy_tuner kirjoitti:
Mites toi ankkurihissi scootilla? Ankkurin kapula takapuolen alle ja ylös? Vai ootteko kehitelly mitään vetolaitetta, itse oon kehitelly ja toteuttanut, mutta tossa perjantaina pääsee vasta kokeilemaan.

Juurikin sillai! Helposti mahtuu kaksikin Snowscootia kerralla tai vaihtoehtoisesti Scootti + suksilla laskija, hmm tulipa mieleen että en oo lautailijan kanssa kokeillut, vielä :)
Mielestäni nousu kaksin on tasapainoisempaa ja samalla hauska jubailla. Yksin noustaessa ankkurilla ärsytystilanteita ovat lähinnä poikkeuksellisen jyrkät kohdat, luistamaton pakkaskeli tai vaihtoehtoisesti lunta nousuradalla kunnon tuomat nietokset. Silloin viimeistään pitää ottaa Scoottia kiinni stongasta.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Joulu 20, 2013 8:31 pm 
Poissa

Scuutti ehdottomasti oli laji mikä tahansa. Polvista joustaa ja ne iskarit kuuluu polkupyöriin.
Skibikellä ei tee yhtään mitään rinteen ulkopuolella koska kapeet sukset. Scuutissa leveet sukset ja matala painopiste joten on hallittavissa! Pätee kaikkeen...

Ja ne levin putkihirviöt on aivan oma luokkansa....Stigaakin saa nykyään twini suksilla ja BMX stongalla alle 100€...eli mielummin se Stiiga.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Joulu 20, 2013 9:47 pm 
Poissa

Ihan en uimarannalle scoottii jaksais kanniskella. :lol:

Saisko vähän faktoja tietojesi pohjalle? Muuten toteamuksesi voit pitää omana tietonasi.

Se että mikä on putkiviritys niin scootti. Mitä innovaatiota näette scootissa. Skibikeen ollaan kehitetty jousitus mikä toimii ja carving sukset.

Mielakka 9.1.15

Profiili  

ViestiLähetetty: La Joulu 21, 2013 3:29 pm 
Poissa

Kumpikohan noista on putkivirityshirviö, sen saa katsoja ihan itse valita, omaa silmää viehättää snowscootin yksinkertainen konsepti, tehdastekoisissa skibikeissä ihmetyttää suksien naruviritykset, se innovaatio ei ole ihan tätä päivää:

Kuva

Snowscoot VS Skibike

skibike Kuva

Profiili  

ViestiLähetetty: La Joulu 21, 2013 4:30 pm 
Poissa

Timban jalanjälkiä kompaten itsekin päädyin snowscootiin kahdesta syystä. Skibiken kapeat sukset ei järjen eikä skibike videoiden mukaan toimi pehmeässä lumessa. Toiseksi snowscootin eduksi meni jibbailu reileillä ja presseillä. Noista vimeon ja youtuben videoista pääsee jyvälle melkolailla mihinkä sopii mikäkin. Skibikejen dissaaminen on kuitenkin tyhmää ja viisaammat voisi korostaa perustellusti mitä etuja skibikeissä on snowscootiin verrattuna.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Joulu 21, 2013 7:03 pm 
Poissa

Ymmärrän että skibike on vaikeampi laskea sekä rinteessä että rinteiden ulkopuolella. Vaatii laskijalta enemmän kun ollaan kapeilla suksilla puuteri lumella.

Ja noi kuvat mitä on linkattu, se skibike on vuosimallia ~2009.
Liitteet:
Skibike-rot-grün-1600x575.jpg
Skibike-rot-grün-1600x575.jpg [ 169.42 KiB | Katsottu 12503 kertaa ]

siin olis tän vuoden malli samalta valmistajalta, ilman joustolenkkejä, vaan jousi pakotteiset patentit.

Että sen dissaamisen voi lopettaa, jos ei mielytä laji niin turhaan sit kiukutella.

Mielakka 9.1.15

Profiili  

ViestiLähetetty: La Joulu 21, 2013 7:46 pm 
Poissa

Mitä noi narujutut on? Eikö ne sukset pysy siis muuten suorassa. Oon ajatellu skibikeä tai snowscootia, koska niitä saa Suomesta! Onko sulla Diy narut omassa skibikessä? Sellanen, et tarviiks olla skibikellä joku erillinen vetolaite ankkurihissiä varten. Meinaan et käyttö pitäis olla mahdollisimman yksinkertaista ku tulee laskemiseen vaa. Ei hyppyri eikä Offpiste olleskaa. Tuleeks skibiken mukana karkuremmi. Nois skuuteis on semmonen.

Profiili  

ViestiLähetetty: La Joulu 21, 2013 11:06 pm 
Poissa

Uusin Sledgehammerin sh#5, siinä on sellaiset jouset akselissa joka pitää sukset suorassa. Vanhemmissa sledgehammerin malleissa on kumilenkit suksissa jotka pitää ne suorassa.

Tuo minun postaama kuva vetolaitteesta on sen takia koska olen joutunut vaihtamaan stongan kovemman kaatumisen seurauksena, uuden stongan taakse ei mahdu ankkurihissin kapula. Jos huomenna saisin otettuu kuvan ku käytän tuota vetolaitetta.
Ja sen takia myös että ei tartte venkuroida sen kapulan kanssa. Laita YV:tä niin kerron tarkat ohjeet ja materiaalit.

Mielakka 9.1.15

Profiili  

ViestiLähetetty: La Joulu 21, 2013 11:55 pm 
Poissa

Et siis tarvii sellasen vetolaitteen erikseen? Mites se karkuremmi vielä? Mis kii, ranteessako?

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Joulu 22, 2013 11:36 am 
Poissa

Itse tilasin bikermads.se nettisaitilta. Mutta jos on kätevä tekemään, niin biltemasta tai motonetista saa kierrevaijeria,(samaa mitä käytetään moottoriajoneuvojen "tappokatkaisijassa"),johon sitten duunaa rannelenkin. Tai sit vyölenkkiin kiinni. Itsellä se on ranteessa.

Ja toi vetolaite on oma viritys, alkuperäinen hissi ohje meni jotenkin: hissin kapula laitettaisiin stongan taakse ja huipulla peukkuja apuna käyttäen sen sais pois.

Mutta jos on yhtään tee-se-itse henkinen niin tuollaisen vetolaitteen tekee tunnissa, ja osat eivät ole kalliita.

Mielakka 9.1.15

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Joulu 22, 2013 2:05 pm 
Poissa

Kiitos tiedoista. Luin Shky:n tiedotteesta viime talvena, että karkuremmi tai stopparit ovat pakollinen kaikissa lasketteluvälineissä. Telemarkkaajat ja lautailijat usein sääntöä vastaan ja tapauksiakin missä lautailija poistettu rinteestä löytyy. Itseasiassa skibiken mukana pitäisi lain mukaan tulla karkuremmi.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Joulu 22, 2013 2:26 pm 
Poissa

Victor kirjoitti:
Kiitos tiedoista. Luin Shky:n tiedotteesta viime talvena, että karkuremmi tai stopparit ovat pakollinen kaikissa lasketteluvälineissä. Telemarkkaajat ja lautailijat usein sääntöä vastaan ja tapauksiakin missä lautailija poistettu rinteestä löytyy. Itseasiassa skibiken mukana pitäisi lain mukaan tulla karkuremmi.

Levillä olivat tarkkoja etenkin tuolihissillä asiasta ainakin viime maaliskuussa (meitä oli pari scoottaajaa plus yksi ensikertalainen bullskate-vuokravehkeellä laskija porukassa). Joku oli aiemmin pudottanut hissistä vuokravehkeen rinteeseen. En kyllä ihan heti keksi, miten joku voi onnistua, mutta kaikkea sattuu. Pysäyttää kyllä tehokkaasti scootin ja varmaan skibikenkin pannutustilanteessa, itselläni vasen nilkka kiittää jo neljättä vuotta (scootti jojona nilkkaan, pakkoko oli laskea kevyillä maastojuoksu tossuilla)! :x

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Joulu 22, 2013 2:52 pm 
Poissa

Ostamani Snowscootin mukana tuli karkuremmi ja sen käyttöä opastettiin (kylläkin jalkaan eikä ranteeseen) ja kehoitettiin käyttämään aina yleisiin rinteisiin mentäessä. Mitään vetolaitetta ei mukana tullut eikä ollut edes puhetta niin jäinkö jotain ilman.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Joulu 22, 2013 3:54 pm 
Poissa

Vetolaite on alunperin keksitty smx:ään. Ja siitä sain inspiraation omaan hihna viritykseen.itse jouduin ostamaan karkuremmin, ei se 12€ postikulujen kanssa ollut paha tikki.

Mielakka 9.1.15

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Joulu 22, 2013 5:15 pm 
Poissa

Ahaa, vetolaitetta ei siis tarvitse snowscootin kanssa. Eikö skibikellä pysty menemään hissillä ankkuri per*een takana???

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Joulu 22, 2013 5:57 pm 
Poissa

Maanantaina pitäis päättää...

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Joulu 22, 2013 6:00 pm 
Poissa

Onnistuu skibikellä kapula takamuksen taakse. Itse en kokenut hirveen hyväksi vaihtoehdoksi, esim. Levin etelärinteiden 1700m hissi nousu on hirveetä jos joutuu pitää sitä kapulaa takamuksen takana.

Kuten totesin että materiaalit tuohon vetolaitteeseen maksaa alle 20€ ja työ kestää tunnin, jos osaa käyttää ompelukonetta. Ja kyse ei ole siitä että skibikellä olis epämukavaa nousta hississä, jotkut hissit on vaan pituutensa takia hirveitä. Niin sen takia jalostin tuollaisen hihnan.

Aika paljon ihmiset tulleet kyselee skibikestä kun oon laskenu. Nuoriso kysyy temppuilusta(ei yllättänyt) ja vanhempi laskuväki taasen laskutekniikan vaikeudesta. Kaikki olleet innoissaan että saadaan rinteeseen uutta väriä

Mielakka 9.1.15

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Joulu 22, 2013 6:05 pm 
Poissa

Miksi se nousu on hirveetä?
Joutuuko siittä skibike vetolaite apuremmistä pitämään kiinni kokoajan vai ei? Ja miten se laukee eli jos kaadut niin jatkaako skibike matkaansa?

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Joulu 22, 2013 7:23 pm 
Poissa

On niin luinen takamus, enkä myöskään suksilla tykännyt ankkurihisseistä koska jalat puutuivat kokoajan.

Toi hihna toimii silleen että toinen pää ohjausputkeen ja toiseen päähän toi skuuttihaka lenkillä. Skuuttihaka on kehitelty veneilyyn ja kestää 1000kg vetoa ennenkuin murtuu, eli riittävän kestävä vetolaitteen vapauttajaksi. Ja sitten olen skuuttiha'an lenkkiin tehnyt hihnan jossa pidän hanskaa kaatumista varten, eli kaatuessa haka laukeaa ja vapauttaa skibiken hissistä.

Suunnilleen toi vetolaite maksaa: Skuuttihaka ~8€ ja kuormaliina ~5€. Sitten tietenkin ompelukoneen käyttöä että saa tarvittavat lenkit tehtyy. Ja ankkurihissin helpotus on valmis.

Mielakka 9.1.15

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 114 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]